tirsdag den 3. februar 2015

Da den sunde fornuft forsvandt...

Læste en artikel på Ekstra Bladet om en børnehave som har forbudt servering af følgende mad, hvis den er tilberedt af forældre; Kød og kødpålæg, øvrige fødevarer, som skal opbevares på køl samt frugt der er skåret ud. Disse forbud er angivet lavet på foranledning af stramningen fra Sundhedsstyrelsen med baggrund i frygten for fødevareforgiftning imens børnene er under personalets ansvar. Lige umiddelbart har jeg ikke kunne finde nogle regler inde på Sundhedsstyrelsens hjemmeside om emner (i hvert fald ikke noget som ikke ligger flere år tilbage). Reglerne findes sikkert (tænker det drejer sig om nogle hygiejneregler) og derfor synes jeg også, at det kunne klæd Ekstra Bladet at henvise til de pågældende regler og ikke bare bygge artiklen på den pågældende børnehaves fortolkning af disse. Men sådan er det vel med sensationsjournalistik.... Og det virker - Jeg blev i hvert fald forarget.
Hvor er den sunde fornuft blevet af? Hvad med børnenes madpakker? Jeg undrer mig over, at en god gammeldags madpakke stadigvæk må indtages i børnehaverne, når børnene er der under personalets ansvar. For madpakkerne er vel i bund og grund også kilde til fødevareforgiftning. Så er det måske alligevel bedre med det vakuumpakket institutionsmad, som uden problemer kan klare en uge på køl??? At frugten skal skæres ud af en personale eller under opsyn af en, tænker jeg er helt hen i skoven og man må da håbe, at der er en på arbejde med et hygiejnebevis ellers er vi vel lige vidt? Tror da også, at personalet vil kigge lidt, hvis jeg kom med et par pomelo'er (mine børn elsker dem) som personalet så skulle skrælle til børnene - Det vil tage pænt lang tid (Ham her er f.eks omkring 4 min om at skrælle bare lidt af en pomelo;-)) og det er igen tid som tages fra børnene. Jeg synes, det er trist, at forældreansvaret endnu en gang skal reduceres. Jeg tror som udgangspunkt, at alle forældre vil deres børn (og andres;-)) det bedste og hvor ofte er det lige, at forældre er skyld i en fødevareforgiftning af børnene i en børnehave - Jeg kan i hvert fald ikke huske, at jeg har hørt om det. Så kom nu; Giv nu os forældre lov til at bruge vores sunde fornuft og giv os ansvaret for vores børn tilbage til os... Og ikke mindst giv os pølsehornene og pizzasneglene tilbage i børnehaverne;o)

Billedet er lånt fra Ekstra Bladet

2 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig med dig.
    Jeg mindes heller ikke at der har været nogen former for forgiftningstilfælde i de år jeg har haft børn i institution.
    Da jeg var barn, blev madpakken lagt i en kurv, når vi kom til børnehaven og der lå den til vi skulle spise (eller sådan husker jeg det). Det var godt nok også i 70'erne, men vi overlevede alle sammen.
    Jeg bagte pølsehorn til min yngstes ishockeyhold i går og de fik dem efter aftenkampen. Det ender vel også med at blive forbudt...
    Rigtig god dag Louise :0)

    SvarSlet
    Svar
    1. Tak, Kari. Ja nogle gange undrer man sig faktisk over, at tidligere generationer har overlevet - Vores egen inklusiv:o)

      Slet

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)