søndag den 24. maj 2009

Udfordringen!

I den seneste tid har jeg primært syet buksedragter, så nu sidder det rimelig godt på rygraden. Derfor er et også dejligt en gang i mellem at få nye udfordringer. - Og det er hvad jeg har fået - En tunika skulle syes! Jeg har dog syet tunikaer før, men det har primært drejet sig om nogle med elastik i halsen og i ærmerne.
Udfordringen i denne tunika lå i at få den flotte og feminine halsudskæring til at blive pæn samt lave trense og knap, ærmer med kant og rynkeeffekt. Alt sammen detaljer der virkelig adskiller denne tunika fra dem jeg tidligere har syet. Jo bevares da - De tidligere tunikaer har da også været søde, men denne her er altså noget helt specielt.

Det første billede viser halsudskæringen med trensen og den hjemmelavet knap i samme stof som tunikaen. På billedet er knappen endnu ikke syet fast, men er sat fast med en knappenål.


Så er ærmerne lavet og sat på, tunikaen er lagt op og knappen er syet fast.
Efter sammensyningen af sidesømmen blev tunikaen for snæver til at passe min børnegine, men heldigvis var en af drengene ikke sen til at give en hjælpende hånd eller krop;o), så jeg bedre kunne vurdere om der skulle rettes til nogle steder.
Jeg tør næsten ikke sige det højt, men min søn var vild med den:o)
Her ses tunikaen rettet til og færdig, men må desværre også tilføje at billedet slet ikke gengiver tunikaens virkelige skønhed.
Jeg har været så heldig at få lov til at vise nogle billeder af tunikaen, hvor den er taget i brug af sin nye ejer. Jeg synes, at billederne meget godt viser detaljerne såsom kanten ved ærmerne og halsudskæringen samt den betrukne knap der lige kan anes.
.
Tak Katja for lån af de skønne billeder!

Udover den viste tunika er det også blevet til en hjelm.
Sidestykkerne er lavet i lilla babyfløjl.
Midterstykket er syet af stof i lyserøde og lilla nuancer. Til sidst er hjelmen blevet kantet med lyserød skråbånd - farven snyder noget på billeder, da kantbåndet i virkeligheden har en anden lyserød farve.

Sidst men ikke mindst er det blevet til endnu en buksedragt med smock-syning hen over brystet. Denne gang i stof fra Katvig.


Noget af det der gør syning fasinerende, er arbejdet med stoffer og at se hvordan en bestemt farve, mønster osv. kan ændre udtrykket på det færdige resultat.
Jeg plejer f. eks. gerne at sy buksedragten i et småmønstret romantisk stykke stof - Denne gang blev den så syet i det viste Katvig-stof. Buksedragten har dermed ændret udtryk. I det småblomstret stof så jeg for mig, en stille, sød og charmende pige iklædt dragten. I Katvig-stoffet forestiller jeg mig også en lille sød pige, men nu med et glimt i øjet og en pige som er en lille smule fræk på den gode måde;o). Sjovt hvad farver og mønstre kan gøre:o)

Afslutningsvis vil jeg da lige vise et billede som bekræfter min "teori" - En skøn og smilende pige i "Katvig"buksedragten - ingen tvivl om at hun ligner en rigtig dejlig fræksag.

Tak til Lene for lån af det pragtfulde billede!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg bliver altid glad for en kommentar:o)